OSL Skateboards slipper nye brett!

Kim André Steinlein, Henrik Kleppe og Thomas André Strømsnes står bak Oslo-skateboardene OSL Skateboards. Nå slippes det nye brett på markedet. Vi har tatt en prat med sistnevnte Thomas om de nye brettene.

Foto: Anders Eriksen
For de som ikke har kjørt på et OSL brett før, kan du si noe om hvordan brettene kjennes? Kjøreegenskapene, shape etc.

– Vi har alltid vært fan av Girl-brett, og har på mange måter prøvd å lage brettene våre så like som mulig disse. Det vil si at det er relativt “snille brett” med lav eller middels concave, nose og tail, og er lette å poppe både for høye og cleane basics og freshe 3-flips. Fint for både nybegynnere og mer erfarne.

Fordi vi er skatere som har vært med i gamet en lang stund og prøvd ut veldig mange forskjellige brett, er vi kompromissløse når gjelder kvalitet. Brettene våre er laget med 7-lags 100% Canadian hardrock maple, som har de beste egenskapene i markedet når det gjelder god pop og lang holdbarhet.

Er det gjort noen endringer på shapen i den nye serien?

– Ja, i år er det to serier. Public Transport og Skate Cities. Det er med andre ord mer variert å velge mellom, fordelt på tre modeller i hver serie. Altså seks ulike modeller.

Public Transport-serien har bredder på 8, 8.⅛ og 8.¼, hvor 8 og 8.⅛ -modellene har lav concave, nose og tail, som er likt som 2016-modellene. 8.¼-modellen har middels concave og litt lengre nose og tail, og er en ny variant i år.

Skate Cities har bredder på 8.⅛, 8.¼ og 8.⅜, hvor 8.⅜ er en ny bredde i år. 8.⅛ og 8.¼-modellene har middels concave, nose og tail, mens 8.⅜ også har middels concave og tail, men litt lengre nose. Alle disse er nye shapes for i år.

De nøyaktige målene ligger ute på nettsidene våre.

Den forrige serien dere slapp kom ikke med så mange eksemplarer av hver, hvordan er det denne gangen?
– I fjor var en liten testperiode, og vi startet med 75 brett. Da vi så at etterspørselen var såpass god, var vi nødt til å bestille opp nytt opplag etter sommeren. I år har vi derfor doblet vårt første opplag, og det vil nå være 150 brett tilgjengelig i første omgang.

 

Kan du fortelle om de nye serienes design og tanken bak?

– Overordnet er designet fortsatt det hvite og cleane, slik 2016-modellene også var.

Public Transport-serien er en skikkelig Oslo-serie. Alle skatere i byer, inkludert oss selv, er hyppige brukere av kollektivtransport for å komme seg til- og mellom spots i ulike deler av byen. Det inspirerte oss til å designe en serie med buss-, trikk- og t-bane-kartene fra Oslo.

Skate Cities-serien er en tribute fra OSL Skateboards til noen av verdens mest betydningsfulle byer for skating. Fargene er inspirert av deres respektive byflagg og verdenskjente fotballdrakter.

Mange norske skatere reiser jevnlig til utlandet for å skate, oss inkludert. Mye på grunn av årstidene. Men kanskje mest på grunn av gleden av å skate i byer du på film har sett legendariske skatere gjøre sinnsyke triks på legendariske spots. De fleste kommer hjem igjen med en bag full av nye triks på film og masse ny inspirasjon og motivasjon til å shredde gatene i sin egen hjemby. Eller som oss, blitt inspirert til å lage denne tribute-serien til sitt lokale skate-merke.

 

Det har tidligere bare vært Oslo som har blitt representert på brettene, men denne gangen beveger grafikken seg et stykke utenfor hovedstaden, hva er årsaken til dette?

Det har vært noen tilbakemeldinger om vi kunne lage design med utgangspunkt i andre steder enn Oslo. Vi hadde også lyst til å lage en serie som går litt bredere ut. Så istedenfor å bli veldig stedspesifikke på en annen norsk by, dro vi denne gang heller utenlands til byer som de fleste skatere har et spesielt forhold til.

De nye brettene vil fortløpende rulle ut i butikker, og selvfølgelig på OSL Skateboards egne nettsider. Ryktet på gata forteller også at OSL straks vil sette i gang en teamhunt her på Tacky.no, for å finne noen som kan reppe de nye bretta fremmover!

Les også: En Zeinersønn får spons

INGEN KOMMENTAR

Legg igjen en kommentar